Dla Klienta

Projekty przygotowujemy w naszym studiu graficznym. Drukujemy także z plików do nas dostarczonych. Pliki produkcyjne sprawdzamy pod kątem technicznym – w przypadku nieprawidłowości kontaktujemy się z klientem.

 

Formaty plików

Drukujemy z plików .pdf, spłaszczonych map bitowych (np. jpg, .tif).
W wyjątkowych sytuacjach przyjmujemy pliki .cdr, a także pakietu Adobe ai., .psd, .indd, .eps jednakże po ich przygotowaniu do druku przesyłamy do klienta plik do akceptacji przez co czas realizacji może się wydłużyć.
Pliki przygotowane w programach „nie drukarskich” (np. excel, word, power ponit), nie nadają się do profesjonalnego druku. Drukujemy na odpowiedzialność klienta lub po uzgodnieniu przygotowujemy na ich podstawie projekt.

 

Przygotowanie plików do druku – informacje ogólne

Pliki należy przygotować w trybie kolorystycznym CMYK. Wszelkie teksty, grafiki, zdjęcia znajdujące się w pracy muszą być również w trybie CMYK. Drukujemy także z palety PANTONE.
• rozdzielczość map bitowych 300 ppi, – w przypadku prac w większym formacie np. A1 rozdzielczość można obniżyć do 200 ppi.
• spady po 2 mm na stronę
• margines wewnętrzny 3 mm
• plik powinien być spłaszczony (bez warstw i bez zostawionych efektów specjalnych: cieni, przezroczystości, itp.)
• czarne teksty przygotowane jako (K100)
• głęboką czerń zalecamy przygotować jako K100, C30, M30, Y30

Maksymalne nafarbienie:
• dla papierów powlekanych 330%
• dla papierów niepowlekanych 280%
• dla druku wielkoformatowego 270%
• minimalne nafarbienie 1 koloru 5%
• minimalna wielkość czcionki dla tekstów czarnych to 5 pt, dla tekstów kolorowych 7 pt
• najlepiej gdy teksty pozostają w formie wektorowej
• projekt nie może zawierać białych obiektów nadrukowanych
• pliki przygotowane bez profili wyjściowych
• w celu weryfikacji kolorystyki, na życzenie wykonujemy proof cyfrowy (wydruk próbny)

 

PDF
• tryb kolorów CMYK bez osadzonych dodatkowych profili kolorystycznych
• czcionki zamienione na krzywe lub osadzone w dokumencie
• znajdujące się w pracy mapy bitowe, powinny być zapisane w skali 1:1 wrozdzielczości 300 ppi
• spady po 2 mm na stronę
• odległość obiektów graficznych i tekstów od linii cięcia 3 mm
• bitmapy powinny być zapisane w trybie CMYK 8 bit na kanał

TIF
• tryb kolorów CMYK, bez osadzonych dodatkowych profili kolorystycznych
• rozdzielczość 300 ppi
• format 1:1
• spady po 2 mm na stronę
• odległość obiektów graficznych i tekstów od linii cięcia 3 mm
• plik spłaszczony – bez warstw
• kompresja LZW lub ZIP

JPG
• tryb kolorów CMYK, bez osadzonych dodatkowych profili kolorystycznych
• rozdzielczość 300 ppi
• format 1:1
• spady po 2 mm na stronę
• odległość obiektów graficznych i tekstów od linii cięcia 3 mm
• najmniejszy stopień kompresji

 

W wyjątkowych sytuacjach przyjmujemy pliki w innych formatach:

PSD
• tryb kolorów CMYK
• rozdzielczość 300 ppi
• format 1:1
• spady po 2 mm na stronę
• odległość obiektów graficznych i tekstów od linii cięcia 3 mm
• plik spłaszczony – bez warstw

CDR – Corel Draw, AI – Adobe Illustrator, INDD – Adobe InDesign

• tryb kolorów CMYK bez osadzonych dodatkowych profili kolorystycznych
• czcionki zamienione na krzywe
• spady po 2 mm na stronę
• odległość obiektów graficznych i tekstów od linii cięcia 3 mm
• znajdujące się w pracy mapy bitowe, powinny być zapisane w skali 1:1 w
• rozdzielczości 300 ppi
• Adobe Indesign – przesyłamy przygotowany wcześniej pakiet.

 

Lakierowanie

W przypadku prac lakierowanych wybiórczo UV, plik z lakierem powinien być przesłany w osobnym pliku na formacie dokładnie takim jak praca właściwa. Obiekty powinny być zadane jako 100% czarny lub np. 100% magenta.

 

Sztancowanie (wykrawanie):

W przypadku projektów gdzie ma zostać przeprowadzone sztancowanie potrzebny jest dodatkowy plik z wykrojnikiem, a także plik poglądowy z nałożonym wykrojnikiem na projekt.
Linie cięcia oznaczamy linią ciągłą, linie bigowane oznaczamy linią ciągłą ale innym kolorem niż linie cięcia, linia przerywana oznacza perforację.

 

Nie ponosimy odpowiedzialności z tytułu naruszenia praw autorskich odnośnie materiałów dostarczonych przez zleceniodawcę do wykonania projektu oraz w stosunku do dostarczonych projektów graficznych.